Płatność gotówką za pobraniem. Dlaczego wciąż znajduje zwolenników?

Zakupy w sieci stały się naszą codziennością. Z większym zaufaniem podchodzimy też do różnych nowoczesnych metod płatności. Doceniamy ich wygodę, szybkość i bezpieczeństwo. Nie wszyscy konsumenci zmienili jednak swoje podejście do płatności. Nie brakuje klientów sklepów internetowych, którzy nie mają konta w banku, o kartach płatniczych nawet nie wspominając. Zamiast negować tego typu postawy sklepy internetowe powinny raczej wyjść na wprost oczekiwaniom tej grupy klientów tradycjonalistów. To z myślą o nich w formularzach płatności części sklepów znajdują się opcje płatności gotówkowych. Bardzo populara jest wciąż jeszcze płatność za pobraniem.

Czym jest płatność za pobraniem?
Klient kupując towar online zawiera ze sprzedawcą umowę na odległość, ale uiszczenie opłaty za towar następuje dopiero w momencie odebrania przesyłki od kuriera lub listonosza. Trzeba przyznać, że dla niektórych klientów rozwiązanie to jest bardzo komfortowe. Klienci otrzymują zamówione towary do rąk własnych. Muszą jedynie zatroszczyć się o to, by mieć przy sobie odpowiednią kwotę. Nie stanowi to najmniejszego problemu, gdyż klienci są wcześniej informowani o terminie, w którym doręczona zostanie paczka. 

Płatność za pobraniem z punktu widzenia sprzedawcy 
Sprzedawcy dosyć sceptycznie podchodzą do tej formy płatności. Istnieje, bowiem większa szansa zwrotu towaru, jeśli klient po obejrzeniu go stwierdzi, że mu nie odpowiada albo jest niezgodny z umową. W ten sposób sprzedawca ponosi podwójne koszty wysyłki. Tego typu transakcje nie opłacają się, zwłaszcza w przypadku cennych lub wielkogabarytowych przesyłek. Wówczas za przesyłkę płaci się dużo więcej. Minusem płatności za pobraniem jest dla sprzedawcy fakt, że opłata za towary trafia do niego dopiero po pewnym czasie podczas, gdy zamówienie musi on zrealizować od razu. Cała procedura jest dosyć przewlekła i mało korzystna dla sprzedawcy. Zamiast płatności za pobraniem sprzedawcy wolą zdecydowanie opcję zaliczki lub przedpłaty na konto. Do 2014 roku możliwość zapłacenia za towar po jego otrzymaniu gwarantowały klientom dokonującym zakupów w sklepach internetowych przepisy Ustawy o Ochronie Konsumentów. 25 grudnia 2014 roku weszła jednak w życie nowelizacja, która zniosła ten obowiązek. Sprzedawcy, mimo wszystko cały czas dają klientom możliwość płatności za pobraniem. Wynika to po prostu z chęci zaspokojenia różnych potrzeb i zadbania o każdego klienta z osobna. 

Im więcej możliwości płatności tym lepiej
Nie da się ukryć, że troska sprzedawców o klientów ma też czysto marketingowy wymiar. Im więcej metod płatności oferują sprzedawcy, tym szersze grono klientów są w stanie do siebie przyciągnąć. Sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, ze e-klienci nie są jednorodną grupą. Posiadają oni różne potrzeby, nawyki zakupowe oraz profil społeczny. Młodzi e-konsumenci chętniej wybierają nowoczesne formy płatności. Starsze pokolenie woli płatności gotówkowe. Choć nie zawsze wiek jest czynnikiem decydującym. Wiele w tej kwestii zależy również od wykształcenia i miejsca zamieszkania. Płatność za pobraniem jest na tyle popularna, że na długo nie zniknie jeszcze z mapy płatności. 

Kategorie: Płatności online,

Autor

Ambroży fusion

Opis autora #3