Jakie cechy posiada dobry sprzedawca?

Nie da się ukryć, że relacje na linii kupujący-sprzedający w sklepach internetowych nie należą do najłatwiejszych. Zmieniły się przepisy konsumenckie i dzięki temu obserwujemy obecnie zjawisko, w którym ci, którzy są silniejsi, znacznie mocniej egzekwują swoje prawa. Mówi się, że klient nasz pan, co powoduje ogromne spustoszenie. Jeśli akceptujemy tego typu twierdzenia, robimy krzywdę sobie i swojemu biznesowi, a nawet klientom. Internetowa działaność może się rozwijać tak, aby przynosiła korzyść wszystkim zainteresowanym. Można zachować warunki wolnego rynku czy uczciwej konkurencji, a jednocześnie równość wobec prawa. Nie oznacza to jednocześnie, że mamy nie szanować swoich klientów albo nie zapewniać im najwyższej jakości obsługi. W kliencie powinno się widzieć partnera, który pomaga w interesach. Dlatego ważne jest zarówno okazywanie szacunku, jak i jego oczekiwanie. Takie zachowanie tworzy zdrowe relacje i daje szanse na to, że zaoferujemy jeszcze więcej, niż dobry produkt.

Relacje z klientem

Powinny być oparte na życzliwości, pomocy i uczciwości. Firma, która lekceważy relacje z klientami i pomija je w swoim biznesie, nigdy nie osiągnie sukcesu. Nie należy jednak stawiać tego na piedestale. Warto zachować umiar i powściągliwość. Umowa kupna-sprzedaży jest umową cywilną, w której sprzedawca przenosi na kupującego własność rzeczy i wydaje mu ją, a kupujący zobowiązuje się do tego, żeby tę rzecz odebrać i za nią zapłacić w gotówce lub w jej równowartości. Płaci on, więc ma prawo wymagać, ale tylko tego, żebyśmy wywiązali się z tego, do czego się zobowiązaliśmy, czyli z terminowego dostarczenia zgodnego z ofertą produktu. Proces sprzedaży wymaga prawidłowej komunikacji, niezależnie od tego, czy przebiega po myśli klienta, czy nie. Jeśli nie posiada on informacji na temat tego, co dzieje się z jego zamówieniem, denerwuje się i zaczyna mieć czarne myśli. Bardzo szybko staje się również niezadowolony i zaczyna dzwonić, dając temu wyraz. Po drugiej stronie słuchawki w takiej sytuacji powinien znajdować się ktoś kompetentny i spokojny, który łagodzi sytuację. Zachowajmy zdrowy rozsądek, to absolutna podstawa.

 

Zobacz także

Zakupy w sieci

Czego Polacy szukają w sklepach internetowych?

Sklepy internetowe zagrożeniem dla sklepów tradycyjnych?

Wejście w model omnichannel

Polacy pokochali zakupy w internecie